Overslaan naar content

Financieel Adviseur (32-36 uur)

  • € 4.349 - € 6.193
  • Team Financiën

Functieomschrijving

In deze functie kun je jouw financiële expertise inzetten binnen het fysieke domein van de gemeente Hengelo. Je krijgt de kans om proactief financieel advies te geven over beleidsontwikkelingen en projecten die direct invloed hebben op de leefomgeving van onze inwoners. Thema’s die nu spelen binnen het fysieke domein zijn onder andere de grootschalige woningbouw, duurzaamheid, vraagstukken rondom afval, mobiliteit en infrastructuur. Je werkt samen met een hecht team aan financieel onderbouwde besluitvorming en draagt bij aan een toekomstbestendige en goed ingerichte stad. Bovendien bieden we een prettige werkomgeving met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en uitstekende arbeidsvoorwaarden.

 

Wat ga je doen?

Je bent het eerste aanspreekpunt voor managers, beleidsadviseurs en projectleiders voor vragen op gebied van financiën, planning & control en adviseringsvraagstukken binnen het fysieke domein van gemeente Hengelo. Binnen dit domein adviseer je samen met je collega’s op proactieve wijze op financieel gerichte vraagstukken en de P&C-cyclus. Je kunt het verhaal achter de cijfers goed uitleggen. Je overziet de belangrijkste ontwikkelingen binnen het domein en vanuit dit overzicht bewaak je de kwaliteit van de uitvoering van de begroting en verlies je bij de advisering de bestuurlijke verhouding, politieke context en de gevolgen op de bedrijfsvoering niet uit het oog. Ook signaleer, analyseer en adviseer je (gevraagd en ongevraagd) over risico’s, ontwikkelingen en wijzigingen in beleid op zowel inhoudelijk als financieel gebied.

Het fysieke domein is volop in beweging. Hengelo is een ambitieuze stad, en dat zie je terug in de vele ruimtelijke en infrastructurele projecten die momenteel in uitvoering of voorbereiding zijn. Geen dag is hetzelfde, en volgens je toekomstige collega’s maakt juist die diversiteit aan projecten het werk ontzettend interessant.

Een sprekend voorbeeld van de ambitie van Hengelo is de officiële aanwijzing door het Rijk als grootschalige woningbouwlocatie. Dat betekent dat er de komende jaren duizenden nieuwe woningen gebouwd zullen worden. Dit is een belangrijke stap voor de regio Twente, die daarmee een stevige bijdrage levert aan het terugdringen van de druk op de woningmarkt.

Daarnaast werkt Hengelo aan de herontwikkeling van de voormalige KMS-locatie (Koninklijke Machinefabriek Stork) en diverse ontwikkelingen in de binnenstad zoals het Prins Bernhardplantsoen en Lange Wemen.

Ook zijn er diverse complexe opgaven op het gebied van duurzame energie, afval, mobiliteit en klimaatadaptatie die behoren tot jouw portefeuille. Denk aan het realiseren van energiezuinige wijken, het vergroenen en verschonen van de stad, het reduceren van uitstoot en het aanpassen van de infrastructuur aan extremere weersomstandigheden. Als team van adviseurs geven wij op al deze thema’s financieel advies, we leveren het financiële inzicht en onderbouwingen die nodig zijn om deze opgaven haalbaar en uitvoerbaar te maken. Als financieel adviseur van het fysieke domein krijg ook jij met deze thema’s te maken!

Wie ben jij?

  • Je beschikt minimaal over een afgeronde hbo-opleiding op financieel/(bedrijfs)economisch of bestuurskundig gebied. Kennis en ervaring van gemeente financiën binnen het fysiek domein is een pré.

  • In deze rol werk je proactief samen met collega’s om resultaatgerichte adviezen te formuleren. Door proactief te zijn, ben je in staat om te anticiperen op verschillende scenario’s en de gevolgen in te schatten die bijvoorbeeld nieuwe regelingen of wetgeving met zich meebrengen. Daarnaast neem je zelf initiatief om in samenwerking met je collega’s openstaande taken op te pakken en uit te voeren. 

  • In je functie ben je afhankelijk van de input van collega’s uit verschillende afdelingen en functies binnen de gemeente. Jij krijgt de verantwoordelijkheid voor een portefeuille binnen het fysieke domein. Om je werk goed te kunnen doen bezit jij over een gezonde dosis leergierigheid.

  • Dit maakt dat je collega’s aan de mouw trekt, vragen stelt, je kwetsbaar durft op te stellen want onze cultuur, processen en p&c cyclus zijn wezenlijk anders dan die in menig andere organisatie. Zo krijg je duidelijkheid over wat er wanneer van je wordt verwacht.

  • Jij houd jij je bezig met integrale en gedegen adviezen. Door je adviesvaardigheden weet jij je zowel flexibel, dienstverlenend en onafhankelijk op te stellen.

  • Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de financiële vraagstukken binnen het fysieke domein. Je vertaalt beleidsontwikkelingen naar begrotingsvoorstellen, adviseert over herschikkingen van middelen en denkt mee over de inzet van budgetten in relatie tot beleidsdoelen. Daarnaast houd je je ook bezig met uitvoerende werkzaamheden, zoals het doorvoeren van begrotingswijzigingen en het overhevelen van budgetten. Je zorgt ervoor dat deze handelingen accuraat en tijdig plaatsvinden, zodat financiële processen soepel verlopen en goed onderbouwde besluiten mogelijk zijn. Dankzij jouw plannings- en coördinatievermogen bewaak je de voortgang, zorg je voor afstemming met collega’s en borg je een betrouwbare financiële informatievoorziening richting management en bestuur.

  • In deze rol beweeg je je soepel binnen het bestuurlijke speelveld van gemeenteraad, college van B&W en de ambtelijke organisatie. Als financieel adviseur begrijp je welke politieke en maatschappelijke belangen meespelen bij financiële besluiten. Je weet wanneer je bestuurlijke terughoudendheid moet tonen en wanneer je actief adviseert over financiële scenario’s, investeringen of bezuinigingen. Dankzij jouw bestuurlijke sensitiviteit sluit je aan bij de verschillende perspectieven binnen de gemeente en vertaal je complexe financiële informatie naar heldere, gedragen adviezen die passen binnen de bestuurlijke context. Zo lever je een waardevolle bijdrage aan onderbouwde en haalbare besluitvorming.

Wat bieden wij?

  • Een veelzijdige baan voor een enthousiaste collega in een gezellig team waar veel ruimte is voor persoonlijke groei, initiatief en innovatie. Daarnaast kenmerkt de organisatie zich als een werkgever waarbij de focus op de medewerker ligt. De gemeente Hengelo faciliteert allerlei opties om jouw werk & privé balans af te kunnen stemmen op je eigen behoefte.

  • Het salaris is afhankelijk van ervaring en opleiding en bedraagt maximaal € 6.193 bruto per maand (schaal 11) bij een fulltime aanstelling in een 36-urige werkweek. Inpassing vindt plaats op basis van de mate waarin je aan het geschetste functieprofiel voldoet.

  • Daarnaast bieden we een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% bovenop je salaris. Met het IKB pas je de arbeidsvoorwaarden aan op jouw eigen omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van extra verlofuren of het aanschaffen van een fiets.

  • De gemeente Hengelo biedt daarnaast een goed pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibele werktijden. Er wordt volop ingezet op de ontwikkeling en opleiding van de individuele medewerker waarbij jijzelf de regie voert. Zo zijn er een tal van cursussen en opleidingen aan die intern worden aangeboden. Tevens moedigt de organisatie ook aan om buiten de deur kennis en ervaring op te doen door externe opleidingen te financieren.

  • Mogelijkheid tot thuis werken waarbij de gemeente Hengelo een goede thuiswerkplek ondersteund en is er sprake van een thuiswerkvergoeding. Tegelijkertijd hecht het team veel waarde aan regelmatig samenwerken op kantoor om de onderlinge verbinding te versterken. Voor het team is het belangrijk dat thuiswerken en samenwerken op kantoor in goede balans zijn.

  • Aanvullend ouderschapsverlof (naast de wettelijke vergoeding in het eerste levensjaar van je kind voor 9 weken tegen een doorbetaling van 70% van je salaris) wordt gedeeltelijk doorbetaald tegen 50% van je salaris. Waarbij je ook mag kiezen voor een kortere periode tegen 100% of elk percentage daar tussenin.

  • Een jaarcontract dat bij goed functioneren na 1 jaar wordt omgezet in een aanstelling voor onbepaalde tijd.

 

Waar ga je werken?

Je komt te werken in een gezellig en hecht team. Als je samen met je collega’s een lunchwandeling door de binnenstad maakt, zie je allerlei ontwikkelingen waar jij vanuit je rol als financieel adviseur nauw bij betrokken bent.

Het team Financiën valt onder de afdeling Financiën, Advies en Control. Het team zet zich in voor een effectieve en efficiënte inzet van de (financiële) middelen, zorgt ervoor dat de administratie op orde is, levert professioneel en betrouwbare dienstverlening en werkt daarmee aan een financieel gezond Hengelo. Dit doen we met circa 35 medewerkers. 

 

 

Hoe reageer je?

De sollicitatieprocedure is anders dan je misschien gewend bent. Wij maken de selectie van kandidaten op basis van een aantal vragen, waarin we naar de benodigde competenties en jouw motivatie vragen.

Spreekt deze functie jou aan? Dan willen we je vragen om uiterlijk 17 augustus deze vier vragen te beantwoorden. De vragen kun je in het volgende scherm beantwoorden, nadat je op ‘solliciteren’ geklikt hebt:

  1. Waarom solliciteer je op de functie van financieel adviseur? Wat spreekt je aan?

  2. Geef een concreet voorbeeld van een moment waarop je in een drukke periode, bijvoorbeeld tijdens een piek in werkzaamheden,  nauw moest samenwerken met collega’s of externe partners om tot een goed financieel advies of tijdige verantwoording te komen. Wat was de situatie? Wat was jouw rol? Hoe heb je de samenwerking vormgegeven, verwachtingen afgestemd en eventuele knelpunten opgelost? En wat was het resultaat?

  3. Je komt in je werk een vraagstuk tegen waarbij je twijfelt over de juiste aanpak. Je beschikt wel over ervaring, maar mist specifieke kennis van de organisatie en/of dit onderwerp. Hoe ga je hiermee om? In hoeverre stel je vragen of schakel je hulp in, en hoe betrek je collega’s of externe partijen bij het vinden van de juiste oplossing? Kun je een situatie beschrijven waarbij je hier tegenaan bent gelopen?

  4. Je hebt een financieel advies opgesteld voor een beleidsadviseur, die dit vervolgens heeft besproken met de afdelingsmanager. De afdelingsmanager blijkt een ander beeld te hebben bij de situatie, en jouw advies sluit daar volgens hem of haar niet goed op aan. Je wordt uitgenodigd voor een gesprek om dit te bespreken. Hoe pak je dit gesprek aan? Wat is jouw aanpak om tot een goed en werkbaar vervolg te komen, waarbij je zowel vasthoudt aan je professionele inzicht als oog houdt voor de belangen van je gesprekspartner?

Wil je meer weten over de functie? Dan kun je contact opnemen met Aafke Ahuluheluw-Mater (teammanager Financiën), 06-43549767. Voor aanvullende informatie over de procedure kun je terecht bij Annefleur Loman (recruiter, 0638911839).

De eerste gesprekken vinden plaats op 25 augustus.

of