Overslaan naar content

Juridisch beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening

  • € 3.090 - € 5.021 per maand
  • Team Ruimtelijk Ordening

Functieomschrijving

Wat ga je doen?

Als juridisch beleidsmedewerker RO draag je bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Hengelo en heb je een gevarieerd takenpakket:

 

Je werkt mee aan het opbouwen van het omgevingsplan. Dit is een lopend project waarin momenteel de laatste hand wordt gelegd aan de structuur en de bruidsschatregels. Daarnaast zijn we gestart met de omzetting van de inhoudelijke bestemmingsplanregels. Hierbij werk je samen met je naaste collega’s, maar ook met de inhoudelijke adviseurs op het gebied van onder meer milieu, water en verkeer.

 

  • Je toetst onderbouwingen bij omgevingsvergunningaanvragen voor activiteiten die niet in het omgevingsplan passen.

  • Je geeft juridisch advies voor projecten en gebiedsontwikkelingen, bijvoorbeeld over de vraag of de herontwikkeling mogelijk gemaakt kan worden via een omgevingsvergunning (bopa) of wijziging van het omgevingsplan.

  • Voor iedere gebiedsontwikkeling wordt bepaald of de onderbouwing door de initiatiefnemer wordt aangeleverd of wordt opgesteld door ons team. Wijzigingen van het omgevingsplan stellen wij zelf op. Jij bent verantwoordelijk voor de inhoud hiervan en je begeleidt de bestuurlijke besluitvorming en het gehele juridische planologische proces, waaronder de beroepsprocedures bij de Raad van State.

 

Wie ben jij?

  • Je beschikt over HBO werk- en denkniveau en hebt een relevante opleiding afgerond. Je bent goed op de hoogte van het ruimtelijk bestuursrecht en de Omgevingswet. Je hebt relevante werkervaring, een pré is als je deze ervaring hebt opgedaan in een vergelijkbare functie bij een andere gemeente. Enthousiasme en leergierigheid vinden we belangrijk. Daardoor sta je open om jezelf continu inhoudelijk en persoonlijk te ontwikkelen.

  • Je vindt het leuk om bezig te zijn met beleid en regelgeving en oplossingen te vinden in complexe vraagstukken. Door jouw nauwkeurige werkwijze weeg je alle belangen zorgvuldig af en ben je in staat gedegen en goed onderbouwde adviezen te geven. Vanzelfsprekend heb je ook gevoel voor de politiek-bestuurlijke context waarin wij werken.

  • In deze functie werk je veel samen met anderen en zoek je samen naar de beste vervolgstap. Je bent proactief en oplossingsgericht. Vanuit je vakgebied kun je verschillende scenario’s uitdenken en daarvan de gevolgen inschatten. Je communiceert helder en bent klantgericht.

 

Wat bieden we?

Een boeiende en afwisselende functie in een professionele werkomgeving die volop in beweging is, waarbinnen collegialiteit en samenwerken de sfeer bepalen. En:

 

  • Een bruto salaris van maximaal € 5.691 per maand (schaal 10A) op basis van 36 uur per week. Inschaling vindt plaats op basis van jouw kennis en ervaring. Indien je nog niet aan alle eisen voldoet, bestaat de mogelijkheid dat je ingeschaald wordt in de aanloopschaal, schaal 10 (€ 3.602,- tot € 5.313,-).  

  • Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% bovenop je salaris. Met het IKB pas je de arbeidsvoorwaarden aan op jouw eigen omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van extra verlofuren of het aanschaffen van een fiets.

  • Een jaarcontract dat bij goed functioneren na 1 jaar wordt omgezet in een aanstelling voor onbepaalde tijd.

  • Veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en initiatief;

  • Elke dag vers fruit van lokale ondernemers;

  • Hybride werken/thuis werken en flexibele werktijden;

  • Een flexibele, moderne en inspirerende omgeving in het prachtige stadhuis in het centrum.

 

Het uitgangspunt voor deze vacature is een voltijd aanstelling met 36-urige werkweek, deeltijd is eventueel bespreekbaar.

 

Waar ga je werken?

Je komt te werken in het team Ruimtelijke Ordening. Met jou erbij bestaat het team uit 19 medewerkers, die werkzaam zijn in vijf vakgroepen. Je werkt samen met vier andere juridisch beleidsmedewerkers RO. Je collega’s in team RO zijn voornamelijk adviseurs op het gebied van Stedenbouw, Milieu, Bodem en Erfgoed. We werken vaak mee aan projecten, adviseren over omgevingsvergunningen en zijn bezig met de ontwikkeling van de omgevingsvisie, omgevingsprogramma’s en het omgevingsplan. Daarvoor werken we ook veel samen met collega’s van andere teams.

 

Over ons

Bij de gemeente Hengelo zetten we ons in voor alle Hengelose inwoners en bedrijven. Dit doen we vanuit onze vier leidende motieven: persoonlijk, duidelijk, betrouwbaar en respectvol. Deze zijn de basis voor onze dienstverlening en geven richting aan de manier waarop we met onze inwoners, maar ook met elkaar willen omgaan. Want: prettig contact zorgt voor meer waardering, begrip en een positieve ervaring met onze dienstverlening.

 

Enthousiast geworden?

Wil je meer weten over deze functie? Dan kun je contact opnemen met Annemieke van Es (teammanager Ruimtelijke Ordening), 06-54738189. Voor informatie over de procedure kun je terecht bij Kaj Blokhuis (recruiter), k.blokhuis@hengelo.nl.

 

Let op! De sollicitatieprocedure is anders dan je misschien gewend bent. Wij maken de selectie van kandidaten op basis van drie vragen, waarin we naar de benodigde competenties en jouw motivatie vragen. Op deze manier kunnen we sollicitanten objectief met elkaar vergelijken.

 

Spreekt deze functie jou aan? Dan willen we je vragen deze drie vragen uiterlijk 15 juni te beantwoorden. De vragen kun je in het volgende scherm beantwoorden, nadat je op ‘solliciteren’ geklikt hebt:

 

  1. Waarom solliciteer je op de functie van juridisch beleidsmedewerker ruimtelijke ordening? Wat spreekt je aan?

  2. Op welke manier heb jij ervaring met de Omgevingswet en het omgevingsplan? Kun je vanuit jouw eigen ervaring een werksituatie beschrijven waarin je hiermee gewerkt hebt? Hoe heb je dat aangepakt en wat was het resultaat?

  3. Met welk voorbeeld uit je werkervaring kun je omschrijven hoe oplossingsgericht je bent?   

  4. Hoe zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van veranderingen in wet- en regelgeving binnen jouw werkveld? Welke stappen heb je recent genomen om je professionele kennis te vergroten? Hoe pas je die kennis toe in je werk? Beschrijf een situatie waarin je geconfronteerd werd met een onbekend probleem. Hoe heb je dit opgelost?

 

Natuurlijk ontvangen we ook graag je cv. Die kun je via ‘solliciteren’ uploaden.

 

De gesprekken vinden plaats in week 25 en 26.

 

Voor indiensttreding bij de gemeente is een verklaring omtrent gedrag (VOG) nodig.

of