
Sociaal Rechercheur WMO en Participatiewet (32 uur)
- € 3.426 - € 5.419 per maand
- Team Kwaliteit
Functieomschrijving
Jij bent flexibel inzetbaar, hebt een zelfstandige en teamgerichte instelling, bent proactief, stressbestendig en kunt omgaan met lastige en complexe situaties. Daarom zoeken wij jou!
Wat ga je doen?
Het accent van deze functie ligt op de toezichthoudende rol Wmo/Jeugd.
Als sociaal rechercheur verricht je (fraude)-onderzoeken in het totale sociale domein (Participatiewet, Jeugdwet en Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).
Binnen de Jeugd- en Wmo-wetgeving treed je op als toezichthouder en voer je onderzoeken uit naar (fraude)meldingen, misbruik en oneigenlijk gebruik van Wmo- en Jeugd-voorzieningen. Je houdt controle en toezicht op het juist en rechtmatig inzetten van voorzieningen. Je analyseert onderzoeksgegevens, stelt heldere rapportages op naar aanleiding van de bevindingen, denkt na over de te nemen stappen en adviseert over de te nemen besluiten.
Verder bereid je gesprekken en/of verhoren voor en coördineer je een actiedag; hierin voer je samen met collega’s gesprekken met zowel cliënten als zorgaanbieders. Het werkveld van de toezichthouder is zeer divers, complex en door ontwikkelingen in de jurisprudentie constant aan verandering onderhevig.
Daarnaast doe je onderzoek naar mogelijke fraude binnen de Participatiewet. Je verzamelt en verifieert informatie, voert waarnemingen en huisbezoeken uit, en confronteert cliënten met je bevindingen. Je legt verklaringen vast, stelt proces-verbaal op en rapporteert je conclusies. Daarnaast adviseer je over maatregelen en ondersteun je collega’s bij vragen over handhaving en fraudepreventie.
Wie ben jij?
Je beschikt over HBO werk- en denkniveau. Je hebt bij voorkeur enige jaren ervaring op gebied van handhaving & opsporing en toezichthouderschap.
Kennis van de Wmo en Jeugdwet zijn noodzakelijk en kennis van sociale verzekeringswetging zijn een pré.
Je hebt affiniteit met juridische vraagstukken, vindt het interessant om geldende wet- en regelgeving te toetsen, en weet jouw juridische kennis effectief toe te passen bij het beoordelen van contractvoorwaarden, het uitvoeren van onderzoeken, het geven van onderbouwd advies en mogelijke maatregelen.
Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
Je bent stressbestendig, flexibel in zowel werkzaamheden als werktijden, creatief en daadkrachtig.
Op basis van jouw sterk ontwikkelde analytisch vermogen ben je in staat moeilijke situaties snel en adequaat in te schatten om hier vervolgens passend in op te treden.
Wat bieden we?
We bieden in eerste instantie een jaarcontract dat bij goed functioneren wordt omgezet naar een dienstverband voor onbepaalde tijd.
een bruto salaris van maximaal €5.419,- per maand (schaal 10) op basis van 36 uur per week. Indien je nog niet volledig aan de eisen voldoet, bestaat de mogelijkheid dat je ingeschaald wordt in de aanloopschaal 9 (max. € 4.908,-)
een individueel keuze budget van 17,05% van je bruto jaarsalaris;
een interessante en afwisselende functie in een enthousiast team;
veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en initiatief;
werken in een organisatie waar de doorgroeimogelijkheden groot zijn;
elke dag vers fruit van lokale ondernemers;
hybride werken/thuis werken en flexibele werktijden;
een prachtig Stadhuis in het centrum van Hengelo waar je in een flexibele, moderne en inspirerende omgeving werkt.
Waar ga je werken?
Het team Kwaliteit valt binnen de afdeling Maatschappelijke Strategie en Ontwikkeling (MSO). Het team bestaat uit drie clusters: Bijzonder onderzoek, Kwaliteit Participatiewet en Kwaliteit WMO/Jeugd. Het is een team waarin we met 28 collega’s werken aan handhaven en ontwikkelingen van kwaliteitsnormen binnen het sociale domein. Dit doen we integraal en resultaatgericht.
Over ons
Centraal gelegen in Twente ligt Hengelo, een gemeente met 80.000 inwoners die hard werkt aan de toekomst. De binnenstad, de transities in het sociaal domein, duurzaam herstel van de coronacrisis: het zijn ontwikkelingen die vragen om een zelfbewuste en wendbare organisatie. Daarom richten we ons op het versterken van opgavegericht (samen)werken, leiderschapsontwikkeling en verbetering van de dienstverlening. Zodat we Hengelo op de kaart blijven zetten als technologische topregio en bruisende gemeente.
Onze organisatie kent een mooie schaalgrootte: groot genoeg om met veel verschillende thema’s op professionele wijze aan de slag te gaan, klein genoeg om elkaar en onze bestuurders te kennen. De 750 medewerkers van de gemeente werken met gedrevenheid en ambitie voor de inwoners en bedrijven. We kijken om naar elkaar: er heerst een familiaire werksfeer met prettige onderlinge contacten.
Richtinggevend aan onze dienstverlening en onderlinge samenwerking zijn leidende motieven binnen onze organisatie. We willen een persoonlijke, duidelijke, betrouwbare en respectvolle gemeente zijn. Als je bij ons aan de slag gaat, krijg je alle ruimte om jouw deskundigheid te tonen, jouw stem te laten gelden en jezelf verder te ontwikkelen. Extra mooi: je komt te werken in een prachtig flexibel kantoor waarin we je uitnodigen het werk te doen op de plek waar je dat het beste kunt.
Enthousiast geworden?
Reageer dan uiterlijk 15-09-2025 en laat in je sollicitatie weten waarom jij vindt dat je de juiste persoon bent voor deze functie.
Meer informatie over deze functie kun je verkrijgen bij Martin Goorden (Teammanager Kwaliteit), telefoon 06-53 81 1638. Voor aanvullende informatie over de procedure kun je terecht bij Zekeriya Ulusoy (HR adviseur), telefoon 06- 25 776 830.
De selectie gesprekken vinden plaats 23 september 2025.
De vervolggesprekken 2 oktober 2025.
Voor indiensttreding bij de gemeente is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) noodzakelijk.
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!