Overslaan naar content

“Ik heb altijd gezegd, ik ag nooit bij de gemeente werken. Veel te stoffig en bureaucratisch. Al snel kwam ik hierop terug.”

Zina - Casemanager

Nooit gedacht dat ik bij de gemeente kon werken

Ik heb altijd gezegd: “Ik ga nooit bij de gemeente werken”. Het leek mij stoffig en heel bureaucratisch. Al met al maar een beetje een saaie bedoeling. Maar toch werk ik er nu. Al heel snel kwam ik terug op mijn eerste beeld. Ik verwachtte dat er vooral veel oudere mensen werken bij de gemeente, maar dat is helemaal niet zo. Er werken ook veel jonge mensen. Veel mensen zoals ikzelf.

Ik had ook mijn eigen vooroordelen. Zo dacht ik dat ik door mijn tatoeages nooit zou worden aangenomen. Tijdens mijn sollicitatie heb ik ook heel bewust een T-shirt aangetrokken, zodat iedereen kon zien wie ik echt ben. Eenmaal aangenomen is dit nooit onderwerp van gesprek geweest. Niemand heeft het ooit benoemd. Daar was ik wel positief verbaasd over.

Vanaf de eerste dag voelde het als een warm bad

Mijn eerste werkdag was spannend. Om half vijf was ik klaarwakker, omdat ik bang was dat ik mij zou verslapen. Maar al heel snel verdween de spanning en voelde de gemeente Hengelo als een warm bad. Collega’s lieten echt merken dat ze het leuk vonden dat ik er was. Iedereen was vriendelijk en behulpzaam. En dat hield niet op in mijn eigen team. Iedereen is vriendelijk en behulpzaam.

 De sfeer in onze organisatie is collegiaal. Ik ga echt met plezier naar mijn werk. Dit komt ook omdat het echt gezellig is in ons stadhuis. Voor mij is het ook belangrijk dat ik het naar mijn zin heb op de werkvloer. Sommige collega’s zie ik meer dan mijn eigen vriend! Dus dan moet het ook een fijne plek zijn om te komen. Daarnaast heeft de gemeente ook een mini bieb. Hier kom ik best vaak langs. Ik houd erg van lezen en op deze plek neem ik boeken mee en zet ik er één van mezelf in.

Als casemanager werk ik vanaf het probleem tot aan de oplossing

Ik werk nu een jaar als casemanager. Het team bestaat uit casemanagers en budgetadviseurs. Als inwoners zich aanmelden bij de schuldhulpverlening, krijgen ze eerst een gesprek met de casemanager. Ik doe de intake en breng de huidige situatie van de cliënt in kaart. Als casemanager zet ik alle lijnen uit. Vanaf het probleem tot aan de oplossing. Daarin heb ik een helikopterview over het geheel.  

Hengelose aanpak is uniek

De Hengelose aanpak van schuldhulpverlening is best wel uniek, als ze bellen krijgen ze binnen drie werkdagen een intakegesprek, dat krijg je bijna nergens. We kunnen hier meer individuele aandacht bieden en kijken echt naar wat een cliënt nodig heeft.

In mijn werk krijg ik veel vertrouwen. Mijn leidinggevende vertrouwt erop dat ik mijn werk goed doe. Daarin krijg ik veel vrijheid om mijn werk in te richten. Natuurlijk zijn er een aantal richtlijnen waar ik me aan moet houden, maar binnen die richtlijnen kan ik heel vrij bewegen.